Treballem les pèrdues i el malbaratament alimentari amb una perspectiva de Justícia Global

Treballem les pèrdues i el malbaratament alimentari amb una perspectiva de Justícia Global

Segon any d’implementació d’un procés d’Aprenentatge Servei en dos instituts de la ciutat de Barcelona per idear accions que ajudin a prendre consciència de la problemàtica.

Gràcies al suport de l’Ajuntament de Barcelona, durant el curs 2022-2023, hem dut a terme, per segon any consecutiu, un projecte d’Aprenentatge Servei a través de la perspectiva de la Justícia Global. Com l’any anterior, hem treballat amb joves en formació professional en els àmbits social i agroalimentari de la ciutat. Concretament, ho hem fet amb alumnes de 2n curs del Cicle Formatiu de Grau Superior en Integració Social de l’Institut Ferran Tallada i alumnes de 1r i 2n curs de l’Itinerari Formatiu Específic d’Auxiliar en Cura d’Animals i Espais Verds de l’Institut Rubió i Tudurí.

El projecte treballa la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari (PMA) i totes les desigualtats, injustícies socials, ambientals i econòmiques que se’n deriven. Després d’un anàlisi de la situació en el seu entorn més proper, els i les joves, ideen solucions i passen a l’acció amb l’objectiu de construir un món més just i sostenible per a tothom.

Com ens ajuda la Justícia Global a endinsar-nos en la problemàtica?  

La Federació Catalana d’Organitzacions per la Justícia Global (Lafede.cat) en l’article “Educar per a futurs alternatius. Guia d’Educació per a la justícia global” del 2020, defineix la Justícia Global com “una estratègia per incidir en les estructures econòmiques, polítiques i socials, tant a escala global com local, i per qüestionar els models de vida i de desenvolupament tant individuals com col·lectius, amb l’objectiu de transformar les relacions de poder perquè es garanteixi l’eliminació de tota forma de violència i la sostenibilitat de la vida en el planeta”.

Tenint això en compte, durant l’experiència ApS, s’ha adquirit una perspectiva crítica sobre la influència social i la complexitat dels privilegis relacionats amb el sistema agroalimentari imperant. Els i les participants han demostrat una disposició a reflexionar i canviar, així com a considerar les perspectives d’interseccionalitat i consciència de les persones oprimides en la seva pròpia anàlisi de la problemàtica de les PMA.

Els i les alumnes de l’Institut Ferran Tallada

En què consisteix l’experiència de l’Aprenentatge Servei?

El projecte es va iniciar amb una fase de descoberta, on es va anar desgranant la problemàtica de les PMA a nivell global (xifres, causes, conseqüències ambientals i socioeconòmiques).  Les ulleres crítiques de la justícia global van permetre tenir present els impactes que rep el Sud global a causa del model agroalimentari actual.

Per tal d’aprofundir en els conceptes treballats en la fase de descoberta, es van realitzar diferents experiències vivencials. D’una banda, es va visitar l’obrador social es im-perfect®, on es transformen fruites i verdures rebutjades pel mercat en conserves 100% naturals, generant oportunitats laborals per a persones en situació de vulnerabilitat. D’altra banda, es va visitar La Botiga del Prat del Llobregat, un servei de distribució gratuïta d’aliments que segueix un model innovador similar al d’un supermercat, on les persones usuàries paguen mitjançant un sistema de punts basat en la seva situació de vulnerabilitat, definida pels Serveis Socials de l’Ajuntament del Prat del Llobregat.

En segon lloc, es va dur a terme una investigació participativa de la situació a l’entorn més immediat dels ambdós centres educatius. Finalment, un cop diagnosticades les necessitats detectades del barri en relació a la problemàtica, l’alumnat va realitzar un procés de generació, cerca i implementació de solucions de manera col·lectiva, participativa, transformadora i perdurable en el temps a partir de la col·laboració amb altres agents de l’entorn de la ciutat.

Els serveis neixen a partir de la necessitat detectada: “La falta de consciència de la problemàtica i la poca capacitat d’autocrítica de la població”.

L’institut Ferran Tallada va dissenyar i dur a terme un taller de sensibilització destinat al cicle superior de Primària de dos centres educatius del barri del Carmel (Escola Institut Mirades i Escola El Carmel). El taller s’iniciava amb una presentació per conèixer la problemàtica i després, per integrar els conceptes treballats, van dinamitzar un espai de joc amb els recursos generats pels seus companys l’any anterior. Paral·lelament, l’alumnat va dissenyar i produir un joc pedagògic anomenat “El virus del malbaratament alimentari”, el qual convidava a treballar amb les diferents baules de la cadena alimentària per aconseguir un sistema agroalimentari just i sostenible. Com a cloenda els i les alumnes van entregar els jocs generats als dos centres educatius, per tal de dotar de recursos pedagògics per treballar la problemàtica als i les docents.

Cartes de: “El virus del malbaratament alimentari” dissenyat per l’Institut Ferran Tallada

D’altra banda, l’Institut Rubió i Tudurí va contactar amb el Casal de la Gent Gran Bon Pastor on, cada dijous i divendres, es realitzen uns tallers de cuina impartits per la Lola, persona profundament arrelada al barri, i que, a més, realitza setmanalment una mostra de cuina al mercat.

Els i les alumnes van decidir complementar els coneixements de cuina de la Lola i de les participants del taller, creant una formació intergeneracional específica sobre cuina d’aprofitament alimentari que van impartir en el mateix casal.

A més, van crear uns fulletons per explicar a la ciutadania del barri en què consisteix la problemàtica de les PMA i com es poden convertir en part de la solució. Aquests fulletons, es van repartir durant la formació impartida al mateix institut i al Mercat del Bon Pastor. En aquests, es mostren, entre d’altres recursos, les receptes d’aprofitament alimentari que la Lola va reproduir en un dels seus showcookings de mercat després de la formació impartida pels alumnes de l’ApS.

L’alumnat de l’Institut Rubió i Tudurí amb la Lola i les persones participants del servei al Casal de la Gent Gran del Bon Pastor

Educació per a la Justícia Global per infants i persones grans.

Aquests serveis han permès que l’alumnat esdevingui protagonista de la transmissió de coneixement i realitzi un impacte directe en el seu entorn a favor de la justícia global, aconseguint motivar persones del barri a actuar per una alimentació sostenible i justa per a tothom.

Des de la Fundació Espigoladors, agraïm als dos instituts, a les escoles que van rebre el taller i al casal de Gent Gran Bon Pastor per la seva implicació en el projecte. Ha sigut gràcies a totes les persones participants i especialment a l’alumnat, que s’ha pogut generar un impacte positiu en les comunitats dels barris.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.