Els i les alumnes de l’Institut Ferran Tallada ideen accions per promoure l’aprofitament alimentari al barri del Carmel

Els i les alumnes de l’Institut Ferran Tallada ideen accions per promoure l’aprofitament alimentari al barri del Carmel

Un taller sobre l’aprofitament alimentari al Mercat del Carmel, un canal de TikTok i un joc de taula han estat el resultat del projecte d’Aprenentatge Servei que hem impulsat amb els i les alumnes de l’Institut Ferran Tallada de Barcelona.

L’alumnat de 2n A i B  del Cicle Formatiu del Grau Superior d’Integració Social de l’Institut Ferran Tallada ha finalitzat el projecte d’Aprenentatge Servei, que hem impulsat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, ideant tres accions per promoure l’aprofitament alimentari al barri del Carmel de Barcelona.

Entre els mesos de gener i abril, més d’una quarantena d’alumnes han estat treballant en diverses sessions, que hem impulsat des d’Espigoladors, la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari amb una perspectiva de Justícia Global crítica i compromesa. El resultat ha estat un taller sobre aprofitament alimentari al Mercat del Carmel, un canal de Tik Tok que sensibilitza sobre la problemàtica i un joc de taula.

De la descoberta del problema, a la cerca de solucions:

El procés d’aprenentatge ha constat de diverses fases. Una primera etapa de descoberta de les pèrdues i el malbaratament alimentari des d’una perspectiva de justícia global. Durant aquestes sessions, es van realitzar activitats que apropessin a l’alumnat a conèixer les causes i conseqüències de la problemàtica com ara espigolar, visitar l’obrador d’inserció laboral d’es im-perfect i el projecte de La Botiga del Prat de Llobregat. A continuació, es van presentar testimonis de processos migratoris de persones procedents del Sud global, vinculades amb projectes alimentaris. Això, va permetre el treball posterior en petits grups de debat, sobre justícia econòmica i ambiental, justícia de gènere i drets humans i dret a migrar.

Finalitzada aquesta primera fase, ambdós grups van realitzar un petit diagnòstic sobre la situació del barri en relació amb la problemàtica a partir d’entrevistes a agents clau d’aquest entorn. Així, van poder treballar amb tota aquesta informació per identificar els problemes locals i les possibles solucions que podien aportar.

Un cop detectats els problemes, vam procedir a buscar-ne les solucions. Es va fer una primera pluja d’idees de totes les accions que volien dur a terme com a grup. Les vam prioritzar segons la seva viabilitat i el seu impacte i, sobretot, segons la pròpia motivació que ells i elles tenien. Finalment, cada un dels grups va decidir quina seria la seva acció.

Tres accions per convertir-nos en part de la solució:

Per una banda, els i les alumnes de 2A van decidir utilitzar les xarxes socials com a motor per sensibilitzar sobre el malbaratament alimentari. Ho van fer creant un compte de TikTok per compartir vídeos on pregunten als estudiants de l’Institut sobre la problemàtica. Una gran manera de fer-nos reflexionar a tots i totes.

A més, per anar encara més enllà, van realitzar un taller sobre aprofitament alimentari al Mercat del Carmel. A partir de la preparació d’uns pancakes de plàtan madur, van explicar les causes i conseqüències del malbaratament alimentari i van deixar tastar aquesta recepta d’aprofitament a les persones usuàries i venedores del mercat. També, van regalar davantals dissenyats pels mateixos alumnes que promouen el fet de valorar les fruites més madures i imperfectes.

Per altra banda, el joc de taula “Aprofita’m”, vas ser el servei dissenyat pel grup de 2B. L’objectiu era crear una eina educativa, dirigida a alumnes de Secundària, per promoure la cuina d’aprofitament i sensibilitzar sobre tots els temes tractats al llarg de les sessions. A través de preguntes i intercanvis, les jugadores han d’aconseguir ingredients per completar receptes d’aprofitament. Una dinàmica que busca generar consciència sobre la necessitat d’utilitzar tots els aliments disponibles per preparar receptes d’aprofitament, evitant el malbaratament. Per posar a prova el servei, l’alumnat el va presentar les seves companyes de 2n de Batxillerat de l’optativa de població, territori i justícia. L’objectiu és que el joc circuli per arribar d’aquesta manera a molts més joves.

Per últim, i per donar per finalitzat tot el procés d’Aprenentatge Servei, vam dur a terme la cloenda del projecte en què els dos grups van posar en comú tots els coneixements obtinguts, avaluar el procediment i, sobretot, celebrar el gran èxit que havien tingut totes les accions.

Des d’Espigoladors volem donar les gràcies a tots i totes les alumnes i les professores del Cicle Formatiu del Grau Superior d’Integració Social per les ganes i la implicació en tots els passos d’aquest camí. I gràcies, sobretot, per ser part de la solució!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.