Aprenentatge i Servei per l’aprofitament alimentari: transformació social des de l’acció local i comunitària

Engeguem quatre projectes ApS amb grups de joves per empoderar-es a crear intervencions comunitàries que redueixin les pèrdues i el malbaratament alimentari

Aprenentatge i Servei per l’aprofitament alimentari: transformació social des de l’acció local i comunitària

Engeguem quatre projectes ApS amb grups de joves per empoderar-les a crear intervencions que redueixin les pèrdues i el malbaratament alimentari al seu entorn local

Alumnes de l’INS Costa i Llobera en una sessió del projectes ApS

Bona part del malbaratament alimentari que es produeix en l’àmbit domèstic, de la restauració i del petit comerç es podria evitar canviant els nostres hàbits quotidians. Us imagineu quin canvi més gran podem promoure si aconseguim que totes les persones introduïm el concepte d’aprofitament alimentari al nostre dia a dia? Aquest és el repte al qual donen respostes les i els joves que participen als projectes d’Aprenentatge i Serveis (ApS) que la Fundació Espigoladors duem a terme amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Sota el lema “Som part de la solució al malbaratament alimentari”, aquests promouran accions comunitàries que treballaran per la sostenibilitat ambiental i la justícia social.

Els ApS són projectes educatius que combinen la formació de caràcter teòric amb la implicació, a partir de la realització d’un servei, en la realitat social més propera de les participants. Així, a través del coneixement en profunditat d’una problemàtica social i/o ambiental, es crea una intervenció que reverteix en el conjunt de la comunitat. Són, doncs, projectes de compromís amb l’entorn.

Per tercer any consecutiu, Espigoladors hem posat en marxa projectes ApS amb alumnes d’educació secundària que tenen ganes de treballar per l’aprofitament alimentari. Enguany estem treballant de nou amb les alumnes de l’INS Vila de Gràcia, i hem sumat col·laboracions amb tres nous centres educatius: l’INS Olorda de Sant Feliu de Llobregat, l’INS Costa i Llobera de Barcelona i l’Escola Nostra Senyora del Mar del Prat de Llobregat. En total són més de 80 joves que iniciaran projectes locals per donar resposta a una problemàtica global!

Ara bé, com ho podem fer per crear un projecte comunitari que sensibilitzi les veïnes i veïnes del barri sobre la importància de fomentar l’aprofitament alimentari? En primer lloc, haurem de fer una investigació exhaustiva de la problemàtica. Al llarg de diverses sessions, descobrirem que, darrere les tones d’aliments que es descarten, s’hi amaguen un munt de problemàtiques ambientals, injustícies socials i pèrdues econòmiques.

Alumnes de l’INS Vila de Gràcia en una sessió d’investigació de la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari

Quan ja siguem expertes i experts en pèrdues i malbaratament, ens caldrà fer una diagnosi per conèixer el nostre entorn i les cares que hi adquireix aquesta problemàtica. Per fer-ho, sortirem al barri per fer d’investigadores i investigadors i recollir tota la informació que necessitem per crear les nostres intervencions.

Les i els alumnes de l’Escola Nostra Senyora del Mar, que van iniciar l’ApS durant el primer trimestre del curs escolar, ja han fet aquesta diagnosi. Amb petits grups, han estudiat tots els punts de la cadena alimentària que podem trobar al seu municipi, el Prat de Llobregat. Així, han entrevistat a agricultors i agricultores del Parc Agrari del Baix Llobregat, a petits comerços i supermercats, a bars i restaurants del municipi i, fins i tot han observat quina és la situació al menjador del seu centre.

Amb tota la informació recollida, ja podrem generar idees per crear els nostres serveis i desenvolupar-los, tal com estan fent els i les alumnes del Prat! Des d’Espigoladors tenim moltes ganes de descobrir quins seran els projectes que crearan les joves de tots els centres amb qui treballem per incidir en els seus entorns. Ben aviat els donarem a conèixer perquè puguin servir d’inspiració per a d’altres iniciatives.

En definitiva, els ApS ens demostren que a partir de l’acció local i comunitària podem incidir en la transformació d’una problemàtica global. I és que, actuant de manera local, podem canviar el món! A més, també ens demostren que les joves són un col·lectiu clau per promoure canvis socials i ambientals. És imprescindible que escoltem les seves veus i que busquem maneres d’empoderar-les perquè tenen una gran capacitat imaginativa per crear nous projectes i moviments que incideixin en la seva comunitat i el conjunt de la ciutadania!

Amb el suport de: