#BarcelonaEspigola 2026

Del 6 a l’11 de febrer, per sisè any consecutiu, espigolarem els carrers de diversos districtes de la ciutat de Barcelona en el marc de la iniciativa #BarcelonaEspigola per donar una segona vida a les taronges amargues de la ciutat. Enguany, l’acció es durà a terme als districtes de Gràcia, les Corts, Sant Martí, Ciutat Vella, Sant Andreu, l’Eixample, Horta-Guinardó i, per primera vegada, Sarria-Sant Gervasi.

Les taronges recollides, prèviament analitzades per l’Agència de Salut Pública, es transformaran en melmelada a l’obrador social es im-perfect®. Una melmelada batejada amb el nom de “La Marga”, que es distribuirà per entitats socials i veïnals de cadascun dels districtes a persones que pateixen situacions de pobresa alimentària, risc d’exclusió social, o altres situacions de risc. 

No ho dubtis més, participa a la nova edició de #BarcelonaEspigola!

*En el cas de Sant Andreu, les Corts, l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi no hi ha formulari d’inscripció ja que l’activitat es durà a terme amb centres educatius i entitats del districte. Si teniu ganes de participar en les espigolades, us podeu inscriure a qualsevol altre districte! 

Sobre el projecte: Recuperació i transformació de taronja amarga de carrer a la ciutat de Barcelona

La ciutat de Barcelona disposa de més de 3.300 tarongers, que representen aproximadament un 1,5% dels 202.000 arbres que poblen places, parcs i carrers de la ciutat. El districte amb més tarongers de taronja amarga és Sant Andreu, amb un 35% del total de la ciutat, i aquí és on es va iniciar el projecte el 2021.

Des de l’Ajuntament de Barcelona i amb l’impuls de Parcs i Jardins, desenvolupem aquesta iniciativa a set districtes de la ciutat amb l’objectiu de promoure l’aprofitament dels aliments, amb iniciatives d’economia circular i verda que fomenten la participació ciutadana per avançar cap a un model de ciutat més justa i sostenible.

L’objectiu és que les taronges amargues de la ciutat deixin de ser residus per donar-los una segona vida: les recollim amb les entitats i el veïnat, i les convertim en melmelada de taronja amarga, batejada a sant Andreu com La Marga.

Per altra banda, el projecte també compta amb accions de sensibilització més enllà de les espigolades. Des d’Espigoladors durem a terme una sèrie de tallers a centres educatius i entitats dels districtes per compartir amb els infants, joves i ciutadania en general la problemàtica de les pèrdues i el malbaratament alimentari i intercanviar reflexions al voltant del dret a una alimentació saludable i sostenible.

En l’edició del 2025, el projecte va comptar amb la participació de prop de més de 550 voluntaris i voluntàries en les espigolades i es van recuperar i transformar més de 5.000 kg de taronja amarga. 13.400 unitats de melmelada “La Marga” que van anar a parar a entitats socials de la ciutat.

5354

kg #barcelonaespigola

kg recuperats

552

participants

participants a les espigolades

12400

La Marga

unitats de La Marga repartides

317

participants tallers TA

participants als tallers de sensibilització